بسیاری از کسب و کارهایی که در فضای وب حضور دارند، فراموش می کنند که سایتشان باید کاربردی باشد و از قابلیت استفاده سایت، غافل می شوند. در طراحی سایت، قابلیت استفاده و یا کاربردی بودن یک وب سایت، به این معنی است که بازدیدکنندگان سایت، بتوانند به راحتی و به سرعت اطلاعاتی را که می خواهند پیدا کنند.

کاربردی بودن وب سایت، باعث بهبود عملکرد وب سایت و موفقیت بیشتر می شود. همچنین می تواند بر روی آمار فروش شما، تأثیر بسزایی داشته باشد.

راه های متعددی برای بهبود بخشیدن به قابلیت استفاده وب سایت وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی مواردی که باعث کاربردی تر شدن طراحی سایت می شود، می پردازیم.

۱) سازگاری با موبایل

از آن جایی که روزانه کاربران زیادی از طریق موبایل ها به اینترنت دسترسی پیدا می کنند، طراحی سایتی که برای موبایل ها، بهینه سازی شده باشد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اولین گام برای تحقق این امر، این است ابتدا امتحان کنید که طراحی سایت فعلی شما به چه صورت در یک موبایل به نمایش در می آید. می توانید برای این کار از Google Mobile Site Tester استفاده کنید. اگر وب سایت شما به خوبی در یک موبایل به نمایش در نمی آید، شما می توانید یک نسخه سازگار با موبایل بسازید.

۲) ساختار اطلاعاتی برنامه ریزی شده

اینکه چطور اطلاعات داخل وب سایت شما سازماندهی شده و ارائه می شود یک ابزار حیاتی برای کاربردی بودن طراحی سایت است. اگر چه بسیاری از افراد از آن غافل هستند. این نکته امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا همه مایلند تا با اطلاعات زیاد و گسترده، توجه بازار هدف را جلب کنند. برای قسمت های مختلف سایت خود برنامه ریزی کنید، اطلاعاتی را که می خواهید در هر کدام از این قسمت ها به نمایش در آید را دسته بندی کنید و این اطلاعات را طوری جایگذاری نمایید که کاریران بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند. همیشه از دید کاربران نگاه کنید تا بتوانید طراحی سایت را بر اساس خواسته های آن ها انجام دهید و اطلاعات مورد نیاز آنها را عرضه کنید.

۳) سرعت بارگذاری

هیچ عاملی به اندازه سرعت کم بارگذاری صفحات سایت، کاربران را آزار نمی دهد. پایین بودن سرعت بارگذاری، از اصلی ترین عوامل ترک وب سایت، توسط کاربران است. زمان بارگذاری سایت شما نباید بیش از ۴ تا ۶ ثانیه طول بکشد. این عامل حتی نزد موتورهای جستجو هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما می توانید از ابزار رایگان مانند Pingdom برای تست سرعت بارگذاری سایت خود استفاده کنید و از راهنمایی ها و پیشنهادهایی که برای بهبود سرعت سایت ارائه می کند، بهره ببرید.

۴) سازگاری با مرورگرها

این عامل می تواند به راحتی نادیده گرفته شود. هنوز سایت های بسیاری از شرکت های بزرگ و معتبر، در بعضی از مرورگرها به خوبی به نمایش در نمی آید که این مسئله، ضعف بزرگی برای یک کسب و کار است.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که طراحی سایت شما در مرورگرهای رایج و مرورگرهای اصلی به درستی نمایش داده شود. مرورگرهایی نظیر Chrome، Internet Explorer، Firefox، Safariو Opera.

امیدواریم که این نکات مفید باشد. در مقاله بعدی به بررسی بقیه موارد مهم خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست