ثبت علامت تجاری (برند)

برند چیست؟

برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود

واژه برند در جامعه ما به محصول یا خدمتی گفته می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آن ها حس مالکیت داشته باشند.

از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا ،خطر پذیری کمتر، سپردن مسئولیت به تولید کننده، وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت. اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.

ثبت کدام علائم و برندهای تجاری غیرممکن است؟

*واژه های عام مثلا اگر شرکتی قصد ثبت برند تجاری ” فرش ” را برای فروش این محصول دارد. تقاضانامه ی ثبت این نام تجاری مردود است چون کلمه ی “فرش” واژه ی عام برای این محصول است .

*واژه های توصیف کننده محصول قابل ثبت نمی باشند. برای مثال واژه های شیرین ، سریع ، بهترین ، کلاسیک قابل ثبت نمی باشند. مگر اینکه این واژه ها بخشی از نام تجاری باشند.

*علائم گمراه کننده ، مثلا برای محصولات گیاهی نمی توان نماد گاو که نشان دهنده محصولات لبنی است را ثبت کرد.

*علائمی که بر خلاف قوانین عمومی و اسلامی باشد.

*پرچم ها ، نشان های سلطنتی و به طور کلی علائم رسمی دولتی نیز قابل ثبت نمی باشند.

همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود:

در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خدمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.

نکات اساسی برای انتخاب عنوان برند:

برای ثبت علامت مورد نظر انتخاب نام و عنوان مناسب، گامی موثر در جهت ثبت علامتی مطمئن و فاقد ایراد می باشد.

در زیر مهم ترین نکاتی را که به شما در انتخاب نام و عنوان مناسب علامت یاری می رساند اعلام می داریم:

۱- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.

۲- اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.

۳- صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.

۴- استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت برخوردارند. (در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی)

۵- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و … باشد.

۶- اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.

۷- شباهت نزدیک به ۵۰ درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.

۸- در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.

۹- ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.

۱۰- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.

۱۱- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

مدارک ثبت برند شخص حقیقی:

۱- کپی شناسنامه

۲- کارت ملی

۳- کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

۴- کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

مدارک ثبت برند شخص حقوقی:

۱- کپی شناسنامه

۲- کپی کارت ملی

۳- کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

۴- کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵- کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته: در صورتی که در تصویر برند یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

قابل ذکر است، اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه ی استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب عموم را فراهم کند، نمی تواند به عنوان یک نام تجاری به کار رود و غیر قانونی تلقی می گردد. علاوه براین موارد، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک برند ثبت شده از آن به تنهایی و یا بر خلاف ضوابط مندرج در قانون استفاده کرده و یا اجازه ی استفاده از آن را صادر نموده یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه ی استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می کند.

هرآنچه لازم است در زمینه ثبت علامت تجاری(برند) بدانید…

فهرست